آب معدنی بطری معمولا از استانداردهای نظارتی غذا و دارو برخوردار است. اما این محصول مانند هر محصول غذایی باوجود استانداردهای لازم، باید در شرایط مناسبی نگهداری شود. تمامی نظارت های لازم برای کنترل کیفیت و ایمنی این آب انجام شده است. هر بطری تحت شرایط دقیق بهداشتی و در پیشرفته ترین کارخانجات دارای گواهینامه جهانی ایمنی غذایی پر شده و مهرو موم شده، تاریخ گذاری و بسته بندی و تحویل مشتری شده است. حال باید از این بطری آب معدنی در شرایط مناسب نگهداری کرد. در این مقاله، به بررسی شرایط مناسب نگهداری آب معدنی می پردازیم.

 

آب معدنی بطری

مانند سایر نوشیدنی های بطری شده، آب معدنی بطری توسط سازمان غذا و دارو بعنوان یک محصول غذایی تنظیم می شود و باید از کیفیت و دستورالعمل های دقیق برچسب گذاری پیروی کند. چرایی و چگونگی ذخیره و نگهداری آب بطری بعنوان دانش عمومی در کمتر جایی ارائه شده و می تواند گیج کننده باشد. در اینجا علاوه بر ذکر نکات نگهداری آب بطری، نکاتی درهنگام خرید انواع آب معدنی برایتان شرح می دهیم.

آب معدنی بطری

نکات نگهداری از آب معدنی بطری

برای نگهداری از آب بطری، به نکات زیر دقت نمایید:

  • آب معدنی در مکانی تاریک و خنک و دور از محصولاتی نگهداری شود که دارای بوی شدید هستند
  • از قرار دادن طولانی مدت آب معدنی در معرض نور خورشید خودداری کنید
  • درصورت نگهداری در خارج از منزل یا مغازه، از سایبان یا پوشش برای محافظت از آب معدنی درمقابل عناصر خارجی همچون گرمای زیاد، باران و برف استفاده کنید.
  • آب موجود در بطری را در نزدیکی آبگرمکن یا بخاری قرار ندهید.
  • بطری آب معدنی را بطور مستقیم داخل یا خارج روی زمین قرار ندهید.
  • آب معدنی را در نزدیکی بوی شدید یا در مکان هایی که ممکن است آلودگی دیگری مانند پمپ های گاز، مخازن سیگار یا در کنار سایر محصولات با بوی شدید ذخیره نکنید.
  • آب معدنی را به دور از حلال ها و مواد شیمیایی مانند بنزین، مواد رقیق کننده رنگ، پاک کننده های خانگی و مواد شیمیایی تمیزکننده خشک نگهداری کنید.
  • آب معدنی را در محلی که ممکن است در معرض دمای شدید مانند سرمای شدید یا گرمای شدید باشد، قرار ندهید.

چرا شرایط فوق برای نگهداری آب مهم است؟

هرچند زمانی که آب بطری یا آب لوله کشی در معرض دوره های طولانی تابش مستقیم خورشید یا منبع گرما قرار می گیرد، ممکن است جلبک یا کپک بندرت ایجاد شود. این یک نگرانی عمومی برای سلامتی آب نیست، اما همواره بهتر است از تازه ترین و تمیزترین آب ممکن استفاده کنید.
آب معدنی بطری و سایر نوشیدنی ها در ظروف پلاستیکی و بسیار محافظت شده و مهر و موم شده بسته بندی می شوند که کیفیت و طراوت محصول را حفظ می کنند.
با این حال، استفاده از ظروف پلاستیکی، چه برای آب بطری و چه سایر نوشیدنی ها کمی نفوذپذیر است. این ممکن است به گازهای هوای محیط مانند بخارات حلال های خانگی، سوخت های پایه نفتی و سایر مواد شیمیایی بر طعم و بوی نوشیدنی شما تاثیر بگذارد.
شرکت های تولیدکننده آب معدنی بطری برای نگهداری و حمل و نقل دقیق محصولات خود بسیار احتیاط می کنند تا بتوانید از طعم تازه و تمیزی که آب بطری انتظار دارید لذت ببرید. نگهداری مناسب به اطمینان از کیفیت محصول کمک می کند.

تاریخ مصرف موجودی که بر روی برخی بطری های آب معدنی چاپ شده چطور؟ آیا آب بطری ماندگاری دارد؟

براساس استانداردهای غذا و دارو، معمولا محدودیتی در تاریخ انقضاء آب معدنی بطری وجود ندارد. اما تاریخ انقضائی که معمولا بر روی بطری های آب درج می شود به این دلیل است که این آب در بطری پلاستیکی ذخیره شده و ممکن است در شرایط نامناسب نگهداری شود.
تحت نظارت های وزارت بهداشت، روش های خوب تولید بسته بندی شده و در یک ظرف بهداشتی مهر و موم شده است. این بسته بندی فاقد موادی (مانند قندها و پروتئین ها) است که معمولا با فساد مواد غذایی در ارتباط هستند. بنابراین آب های بطری را می توان برای مدت های طولانی بدون نگرانی نگهداری کرد.
آب معدنی بطری، گزینه ای عالی برای نگهداری و تازه سازی روزانه است. درصورتی که این آب در محیط بهداشتی تولید شده و در ظروف بهداشتی و ایمنی بسته بندی شده باشد، جای هیچ نگرانی نیست.
اینها و سایر استانداردهای گسترده در صنعت آب معدنی به ما اطمینان می دهد آب بطری ایمنی، کیفیت و طعم مطلوبی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

نکات نگهداری آب معدنی بطری

 

سایر نکات مهم تهیه و نگهداری آب بطری

برخی نکات دیگر برای نگهداری از آب معدنی بطری، مربوط که خرید آب معدنی هستند. بهتر است پیش از اینکه به فکر نکات نگهداری از آب بطری باشید، درهنگام خرید آب معدنی، کد شناسایی در ظروف پلاستیکی را بررسی کنید. این کد معمولا از تعدادی علائم چاپی در کنار نماد بازیافت شکل گرفته است.
درهنگام بسته بندی بطری آب معدنی، کدهای توافق شده براساس استانداردهای بین المللی بر روی بطری درج می شوند. علامتی به شکل مثلث متشکل از سه فلش خمیده بر روی بطری وجود دارد که عددی در داخل آن موجود است. این عدد نشانگر ترکیب شیمیایی نوعی پلاستیک است.
درمورد کدها و اعداد درج شده در انتهای بطری، نکات زیر را درنظر داشته باشید:

  • عدد ۱ نشان دهنده، ترکیب پلی اتین ترفتالات است. این نوع ترکیب پلاستیک معمولا در بطری های نوشیدنی ها، بطری آب، ظروف سس، بطری های آب میوه، بطری های روغن مایع، بطری دهان شویه معمولا از این نوع پلاستیک هستند.
  • عدد۲ نشان دهنده ترکیب پلی اتیلن سنگین است. این ترکیب در بطری های مات شیر، روغن خوراکی، مایع سفید کننده، محلول شوینده و ضدعفونی کننده،‌ شامپو، کیسه های زباله و غیره استفاده می شود و این ترکیب براساس تحقیقات بی خطر است.
  • عدد ۳ دارای ترکیب پلی وینتیل کلراید است و در تهیه بطری های نام برده فوق استفاده می شود. بدلیل داشتن کلرین خطرناک است و باید از سوزاندن آن یا تماس با مواد غذایی گرم خودداری شود.
  • عدد ۴ نشان دهنده پلی اتیلن سبک است و در ساخت بطری های انعطاف پذیر و قابل فشردن استفاده می شود. کیسه نان، بسته بندی مواد یخ زده و غیره کاربرد دارد. این ترکیب بی خطر است.
  • عدد ۵ مربوط به پلی پروپیلن بوده و در ساخت بطری های حاوی محلول های غلیط مانند ماست، سس گوجه، نی نوشیدنی شربت های دارویی، برخی بطری ها کاربرد دارد. این بطری در مجاورت گرما، خطری ندارد.
  • عدد ۶ نشان دهنده پلی استایرن است. این ماده در تهیه ظروف یکبار مصرف، شانه تخم مرغ، بسته بندی گوشت ها، بطری های قرص و کپسول استفاد همی شود. در مجاورت گرما و غذای داغ، بشدت سمی است.
  • عدد ۷ ترکیبی از انواع پلاستیک را نشان می دهد و در ساخت انواع آب معدنی بطری 10 و 20 لیتر کاربرد دارد، احتمال خطرناک بودن این نوع پلاستیک برای سیستم هورمونی بدن بیشتر است.

 

منابع

https://www.bottledwater.org/education/bottled-water-storage

https://www.nestle-watersna.com/who-we-are/frequently-asked-questions/bottled-water/how-to-properly-store-bottled-water

https://www.nsf.org/knowledge-library/bottled-water

https://www.wikihow.com/Store-Water-Long-Term