امروزه انواع برند آب معدنی را می توانید در فروشگاه های بزرگ تا مغازه های کوچک ببینید. همگی اینها آب معدنی نام دارند اما آیا همگی دارای کیفیت یکسانی هستند؟ به چه نکاتی هنگام خرید آب معدنی باید دقت کنید؟ اصلا فرقی میان این برندهای مختلف وجود دارد؟ برخی افراد وابستگی چندانی به آب معدنی ندارند اما زندگی برخی افراد به همین بطری های آب معدنی وابسته است. شما در هریک از این گروه ها هستید، بهتر است نکات مهم برای خرید بطری های آب معدنی را بدانید. برای خرید بهترین آب معدنی، در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

خرید آب معدنی

آب تاثیر مهمی بر عملکرد اندام های مختلف بدن دارد و برای حفظ سلامت و تناسب اندام حیاتی و ضروری است. مهمترین فاکتوری که آب نوشیدنی باید داشته باشد، پاک و خالص بودن آب است. این عامل مهمترین دلیل اغلب افراد برای خرید آب معدنی است زیرا از پاک بودن آن مطمئن هستند. این امر بخصوص در مناطقی که دسترسی به آب شیرین و تصفیه شده وجود ندارد حیاتی تر می شود.
یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بسیاری از بیماریها، نوشیدن آب ناپاک یا تصفیه نشده است. برای افرادی که به آب تصفیه شده و پاک دسترسی ندارند، راحت ترین گزینه این است که آب معدنی خریداری کنند.

با مراجعه به هر فروشگاه هرچند کوچک می توانید آب معدنی خریداری کنید. برخی فروشگاه ها انواع آب معدنی را به فروش می رسانند و برخی صرفا یک نوع برند آب معدنی را عرضه می کنند. اما آیا حساسیت روی این موضوع و توجه به برند آب معدنی مهم است؟ آب معدنی که خریداری می کنید چه ویژگی هایی دارد؟ آیا استانداردهای یکسانی ازلحاظ کمی و کیفی در تولید آب معدنی رعایت می شود؟

نکات خرید آب معدنی

مسلما آب های معدنی کیفیت یکسانی ندارند و قطعا تفاوت هایی میان انواع برندهای آب معدنی وجود دارد که هنگام خرید باید توجه کنید. ۱۰ نکته مهم را به شما معرفی می کنیم که کمک می کند کدام یک از انواع آب معدنی برایتان مناسب تر است.

خرید انواع آب معدنی

توجه به منابع طبیعی آب بطری

سعی کنید بفهمید منبع طبیعی آب بطری کجاست؟ شرکتها طیف گسترده ای از انواع آب معدنی را ارائه می دهند. اما ممکن است هنگام خرید آب معدنی برای شما مهم باشد، منبع طبیعی آب از کجا سرچشمه می گیرد. ممکن است آب چشمه، آب چاه آرتزیان یا غیره باشد:

  • آب چاه آرتزیان معولا از چاهی بطری می شود که شامل سنگ یا ماسه بوده و بعنوان یک سفره آب عمل می کند. ازآنجایی که سفره های زیرزمینی بعنوان یک فیلتر برای آب های زیرزمینی هستند، اهمیت فراوانی دارند.
  • آب چشمه که از یک منبع زیرزمینی جاری می شود. این نوع آب فقط از چشمه یا سیستم بهره برداری جمع آوری می شود که مستقیما به چشمه سرازیر می شود.
  • آب گازدار نوعی آب بطور طبیعی حاوی دی اکسید کربن است.
  • آب های معدنی که حاوی مواد معدنی و عناصر کمیاب همچون کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند.

اجتناب از خرید آب معدنی حاوی آب لوله کشی

برخی شرکت ها، آب بطری که حاوی آب لوله کشی و از منبع شهری تهیه شده را می فروشند. اگر بدنبال یک آب بطری کاملا طبیعی یا آرتزیایی هستید، نباید آب شیر بطری خریداری کنید.
به همین دلیل، آب معدنی باید از استانداردهای تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو برخوردار باشد. آب معدنی فاقد استانداردهای لازم ممکن است از آب لوله کشی شهری تهیه شده باشد و نباید به آن اطمینان کرد. در هنگام خرید انواع آب معدنی حتما به این استاندارد توجه فرمایید.

برچسب های بسته بندی را بخوانید

هنگام خرید آب معدنی، علاوه بر علائم استاندارد، معمولا علائم دیگری روی بطری آب معدنی قابل مشاهده هستند. برچسب هایی همچون نشان بازیافت را موردتوجه قرار دهید. علامت بازیافت، هم به منظور قابل بازیافت بودن و هم کم ضرر بودن بسته بندی برای مصرف کننده را نشان می دهد.

بودجه تخمینی خود را محاسبه کنید

  • برخی بطری ها ممکن است نسبت به سایرین بسیار گران قیمت باشند. بخصوص بطری هایی که بسته بندی های شکیل تری دارند یا ادعا می کنند از آب های آرتزی استفاده می کنند.
  • درمورد بودجه خرید آب معدنی باید درنظر بگیرید چقدر آب معدنی خریداری و مصرف می کنید. شمارش روزانه به شما کمک می کند آب معدنی مقرون به صرفه تر خریداری کنید.
  • مثلا اگر صرفا آب مصرفی شما آب معدنی باشد بهتر است بصورت عمده خریداری کنید. بسیاری از فروشگاه ها، هنگام خرید بصورت عمده تخفیف های بیشتری می دهند.
  • برخی شرکت ها برای افرادی که عمده خریداری می کنند، بطری های مخصوص بزرگ ارسال می کنند که می توانید در منزل خود برای پر کردن بطری ها از آن استفاده کنید.

شرایط نگهداری آب های معدنی

درهنگام خرید آب معدنی باید درنظر داشته باشید که این آب در شرایط مناسب ذخیره و نگهداری شده باشد. برخی برندها  آب های معدنی را بصورت مناسب بسته بندی نمی کنند.

خرید و فروش آب معدنی

برخی فروشگاه ها نیز در نگهداری از آب معدنی دقت نمی کنند.

  • آب معدنی بطری را از نور و گرما دور نگه دارید. بهتر است در مکانی تاریک و خنک نگهداری شود. از فروشگاه هایی که آن را در مکانی نامناسب و مقابل نور قرار داده اند، آب معدنی نخرید.
  • تاریخ انقضا معمولا برای آب معدنی بطری وجود ندارد به شرطی که در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید.
  • پیش از باز کردن بطری و نوشیدن آن بهتر است سطح روی بطری را بشویید زیرا ممکن است مدت ها بر انبار نشسته یا در فرایند انتقال کالا به فروشگاه، سطح روی آن آلوده شده باشد.

باتوجه به نکات ذکر شده خواهید توانست خرید آب معدنی را مدیریت کنید. این نکات شاید برای افرادی که به آب تصفیه لوله کشی دسترسی دارند چندان اهمیت نداشته باشد. اما برای بسیاری از افراد در مناطق مختلف ایران، دسترسی به آب شیرین و تصفیه شده بسیار حیاتی است.
هرچند سلامتی موضوعی است که برای تمامی افراد اهمیت دارد. افرادی هستند که با وجود دسترسی به آب شیر و تصفیه شده مایلند آب معدنی هم خریداری کنند. بودجه ای که صرف این خرید می شود باید همراه با انتخابی درست باشد وگرنه هدر رفتن هزینه است. بنابراین در هر شرایطی که مجبورید آب معدنی خریداری کنید، به نکات نام برده دقت فرمایید.

منبع:

wikihow