آب یکی از نوشیدنی های ضروری تمام موجودات ازجمله انسان است. نوشیدن آب فواید زیادی برای بدن دارد. بسیاری از افراد دچار مشکلات جسمی زیادی هستند و فکرش را هم نمی کنند که شاید بدلیل کم نوشیدن آب باشد. آب معدنی یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما برای نوشیدن آب است. در این مقاله بر فواید آب معدنی و نوشیدن آن بخصوص در حین کار و خستگی تمرکز می کنیم.

بهترین فواید آب معدنی

بهبود بهره وری با نوشیدن یک لیوان آب شروع می شود. نوشیدن آب سبب کاهش کم آبی بدن شده و ماده خاکستری مغز را گسترش می دهد. هر روز با نوشیدن آب کافی، می توانید 14 درصد افزایش بهره وری در محل کار و زندگی خود را مشاهده کنید. بهتر است بدانید که فواید آب معدنی نسبت به آب شیر، بسیار بیشتر است. در اینجا هفت مورد از فواید نوشیدن آب معدنی بخصوص در محل کار را بررسی می کنیم.

فواید آب معدنی

بسیاری از افراد تصور می کنند با نوشیدن چای و قهوه می توانند آب موردنظر بدن خود را دریافت کنند. درصورتی که چای و قهوه ادرار آور هستند و باعث از دست رفتن آب بیشتری از بدن می شوند. بنابراین، نمی توانید هیچ نوشیدنی را با آب سالم جایگزین کنید.

افزایش و بهبود تمرکز از فواید آب معدنی

معمولا در حین روز ممکن است 8 الی 9 ساعت در محل کار باشید. معمولا بعلت ساعت های طولانی کار، دچار خستگی و عدم توانایی تمرکز حین کار می شوید. دلیل این امر این است که مغز شما نمی تواند مواد مغذی کافی دریافت کنید و تمرکز شما دچار افت می شود. ساعت های طولانی کار کردن سبب کاهش حجم خون شده و مواد مغذی با سرعت کمتری حمل می شوند. در این حال، با نوشیدن نیمی از یک لیوان آب، ظرف چند دقیقه غلظت خون شما افزایش می یابد.

سطوح انرژی بدن را افزایش می دهد

هنگام کار و خستگی، جریان مواد مغذی به تمام بدن مانند جریان مغز شما کاهش می یابد. جدای از کاهش هوشیاری، احساسی بی حالی خواهید داشت و براحتی تحریک پذیر می شوید. این تغییرات در بدن شما درنهایت سبب کاهش سطح بهره وری شما خواهد شد. از فواید آب معدنی این است که می تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد.

سبب بهبود تناسب اندام شما می شود

پس از یک روز کار طولانی دوست دارید یک پیتزای بزرگ و لذیذ بخورید. در این لحظه اهداف شما برای کاهش وزن و خوردن غذاهای غیر فست فود کاهش می یابد. اما بهتر است بدانید که محرک های تشنگی و گرسنگی یکسان هستند و ممکن است این دو را با هم اشتباه گرفته باشید.

بنابراین، اگراحساس گرسنگی کردید، اببتدا یک لیوان آب معدنی بنوشید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. اگر هنوز احساس گرسنگی می کنید، یک غذای سالم یا یک برش پیتزا بخورید.

از فواید آب معدنی، کاهش سطح استرس است

وقتی بدن شما با کمبود آب مواجه می شود، رگ های خونی منقبض می شود. این امر سبب افزایش استرس شما خواهد شد. به احتمال زیاد در این حالت نمی توانید فعالیت و کار خود را بخوبی به اتمام برسانید.

نوشیدن آب بخصوص آب معدنی، به دفع سموم بدن کمک می کند. برخی از این سموم سبب افزایش استرس می شوند. نوشیدن آب های شیرین مانند آب میوه سبب افزایش قند و افزایش بیشتر استرس می شود. بجای نوشیدن آب میوه یا سایر خوردنی های شیرین، در این حال آب معدنی بنوشید.

درمان طبیعی سردرد

استرس زیاد سبب بروز سردرد و میگرن می شود. سریع ترین راهی که همه ما برای رهایی از سردرد داریم، خوردن آسپرین است. اگر همواره دچار سردرد می شوید احتمالا بدلیل کم آبی دائم بدن شما است. دفعه بعد که سردرد شدید، حتما یک لیوان آب معدنی بنوشید.

البته نمی گوییم که نوشیدن آب، کار آسپرین را می کند اما جداقل سبب هیدراته شدن بدن شما می شود. از فواید آب معدنی این است که نوشیدن مرتب آن سبب کاهش کمبود آب بدن و کاهش سردرهای میگرنی می شود.

همچنین کمبود آب بدن، یکی از دلایل گرفتگی و خستگی بدن است. می توانید کمی نمک را با آب مخلوط کرده و بنوشید. در این حال، گرفتگی عضلات بلافاصله از بین می رود.

فواید آب معدنی: داشتن حال بهتر

وقتی بدن شما ازلحاظ آبرسانی و سلامتی مشکلی نداشته باشد، احتمالا احساس بهتری خواهید داشت و سبب تحریک پذیری شما می شود. تحریک پذیری یکی از علائم شایع کم آبی است و براحتی می تواند تاثیر منفی بر حال شما بگذارد. با نوشیدن آب معدنی به میزان کافی حال خود را بهتر کنید.

حال بهتر با نوشیدن آب معدنی

در هزینه های خود صرفه جویی کنید

از فواید آب معدنی این است که نوشیدن آب معدنی ارزان تر از میوه های طعم دار یا نوشیدنی های ورزشی، نوشابه یا قهوه است. همراه خود بخصوص در محل کار، آب معدنی داشته باشید و از عدم تمرکز و خستگی شکایت نکنید.

دلایل افزایش بهره وری با نوشیدن آب

براساس مطالعه جدید دانشگاه شرق لندن، با نوشیدن آب بهره وری افزایش می یابد. همچنین محققان به نتایج زیر دست یافتند:

  • مغز فرد پس از نوشیدن آب کافی می تواند روی کارها تمرکز بیشتری داشته باشد.
  • با بررسی 34 نفر پس از خوردن یک صبحانه ساده و گروه دیگر پس از صبحانه آب نوشیدند. افراد پس از نوشیدن آب، 14 درصد سریعتر عمل می کردند.
  • مغز یک فرد تشنه بطور مداوم پیام تشنگی را به بدن ارسال می کند. با رفع تشنگی، منابع توجه مغز آزاد شده و توانایی فرد در عملکرد و تفکر بهبود بیشتری خواهد داشت. از جمله فواید آب معدنی این است که کمبود آب را کاهش داده و خستگی را رفع می کند.

چه میزان آب بنوشیم؟

توصیه می شود برای بهره وری بهتر، مردان بزرگسال 13 لیوان و زنان بزرگسال 9 لیوان در روز آب بنوشند. با نوشیدن آب کافی می توانید بهره وری خود را 14 درصد افزایش دهید.

با بهره مندی از فواید آب معدنی می توانید مطمئن شوید کارها و وظایف خود در محل کار و خانه را سریعتر به پایان می رسانید. بنابراین نوشیدن آب بخصوص آب معدنی را در اولویت قرار دهید.

منابع

https://lipseywater.com/articles/7-benefits-of-drinking-water-at-work/

https://www.gtphub.com/post/83092/NewStudyShowsDrinkingWaterCanIncreaseProductivityby14Percent